16 Şubat 2022 Çarşamba

Magnificat ve Motet - BWV 243 - Magnificat

    Magnificat Luca İncilinin ilk başlığında Meryem'in, Tanrı'ya halkını özgür bıraktığı için teşekkür ettiği ilahidir, bunun için "cantico di Maria" olarak da bilinir. Magnificat'ın Latince ve Almanca versiyonları da Luteran litürjisinin bir parçasıydı ama Latince sadece dini bayramlarda söyleniyordu. 

Konçertato stildeki motetistik korolar, aryalar, düet/terztetler var. Açılış sayfası aşırı süslenmiş, motetistik stilde ve piena orkestrayla destekleniyor.
Orijinal taslakta (1723) Bach, Magnificat metnine zarif Noel karakterli 4 parçayı koydu. 
1. Cantus firmus üzerine a cappella motet  Vom Himmel hoch, da komm ich her,
2. 4 ses ve B.C. içeren Freut euch und jubiliert,
3. 5 sesli motet (obbligato keman, enstrümanlar ve B.C.) Gloria in excelsis Deo
4. Virga Jesse floruit (sop, bas, B.C.)

1732'de yeni bir düzenleme yaptı:
- Tonu mi bemolden re majöre değiştirdi
- 2 yan flüt ekledi
- Düz flütleri bir çift obua d'amore'ye çevirdi
- Noel interpolasyonlarını kaldırdı çünkü muhtemelen Magnificat başka bir bayrama adanmıştı

Koroda ve solistlerde 4 yerine 5 ses, yani 2 soprano kullanılıyor. 
Gloria
En şaşırtıcı sayfa. Pieno Orkestra bir Yakup merdiveni (Yakup'un rüyasında gördüğü, meleklerin yukarı çıkıp indiği merdiven) oluşturuyor. Çıkıcı üçlüler progressione yapıyor, baslardan sopranolara kadar. 
Trinitadaki her birey yüceltiliyor. Tanrı'ya götüren çıkıcı merdivenden sonra üçlüler oğul için yatay bir hareketle birleşiyor. Sonra basa doğru dönüyorlar, cennetten kutsal ruh aracılığıyla insanlığa.
Bu 16 ölçüde Magnificat teorisi müzikal çerçevesini bulur. İnanılmaz bir semboloji söz konusu.
Sonra açılış korosunun şenlikli patlaması: Sicut erat in principio.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Motet, kutsal konulu enstrüman içeren/içermeyen vokal müzik beste türüdür. 1200'lü yıllarda Notre Dame okulu ortamında polifonik vokal formu olarak litürjik ortamda icra edilmek üzere doğdu. 
Her bir ses (genelde 3) kendi ritmik-melodik otonomisine sahiptir. Litürjik motetlerin Gregoryen türevinden gelen Tenor, uzun değerlere sahiptir. Duplum daha çeviktir ve triplum melismatik bir çizgiye sahiptir. Bu notasyon 1500'lere kadar kullanılmıştır.
Seslerin söylediği metinler sıklıkla farklıdır. 
Kontrpuan tekniğinin gelişimi: Motet üretiminde kontrpuan tekniğinin temelini oluşturan polifonik yazımın bazı usülleri tespit edilir. Bazen, tenor, bir ostinato eşlik gibi, bütün bir beste boyunca kısa bir ritmik-melodik fragmanı tekrar eder ve parçanın gelişimini idare eder. Taraflar arasında taklit niteliğinde kısa bölümler bulmak nadir değildir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder