Heinrich Schütz (1585-1672)
David Mezmurları: Venedik tarzında solo sesler, enstrüman ve koro için konçerto formundadır.
"Tanrı'ya yeni bir şarkı söyleyin"
Ciddi ve spiritüel bir atmosferde çerçevelenmiştir, ama çeşitlilik söz konusudur ve Venedik stilindedir yani güzellik ve çeşitlilik arayışı vardır. Antik ve modern müzik birleşir: taklitçi kontrpuan ve kanon baskındır ama "ortaçağ konçertosu" terimiyle özetlenebilecek yeni bir atmosferi ilan eden koral bloklar vardır. Koro, trompet gümbürtüsünü taklit eder (Merignano'nun rönesansta yazdığı Battaglia'yı dinleyin)
Concerto Sacro
Schütz'e ait bir başka unsur daha Alman müziğini etkiledi: teatral elemanlar. Gabrieli'den sonra kendini Monteverdi'ye adadı (Monteverdi'nin hizmetinde olduğu ilk ücretli tiyatro 1637'de doğdu).
Tanrı San Paolo'yu via di Damasco'da atından düşürür. Hıristiyanlara zulmetmek için emir alan Paolo'nun gözleri onunla konuşan Tanrı'nın ışığıyla kamaşır.
Tanrı'nın sesi motet gibi ele alınır, ama etkinliği teatraldir. Recitatifin gerilimi ve müziğin "rappresentativa anima" temsili söz konusu (sanki Monteverdi'nin öğrencisiymiş gibi bize sahneyi gösteriyor): spiritüel tiyatro. Tipik İtalyan Barok döneminin acınası elemanı olarak disonans kullanımıyla karşılaşıyoruz. Luteran kilisesi ikonlardan yoksundur, müzik daha bir temsili spiritüel bir şekilde imdada yetişir (müzik görülmez ama İtalyan madrigal geleneği bazı temsili formları kanonize etmiştir).
Tanrı'ya yeni bir şarkı söyleyin (Bach'ın daha güncel versiyonu)
Toplanma anını zenginleştirmek, bir litürjinin konusunu aydınlık kılmak. Bu salmo yılbaşı içindi.
Venedik çift koro tekniği.
Kontrpuan burada sadece bir bravura gösterisi değildir, artistik yolun baskın tekniğidir ama allegro temsili bir gösteri yaratır.
Ayrıca, konçerto türü yoluyla İtalya'da moda olan enstrümental müziği taklit etme çabasıyla bir vokal arayış vardır.
Yazı çok yoğundur, büyük bir ustalıkla çok sayıda ses idare edilir, ama aynı zamanda büyük ölçüde enstrümental konçertodan gelen ritmik elemanın sağladığı bir neşe vardır. Hareketin mantığı armonik gerilimlerdedir.
Enstrümental konçertonun yazım ve oyunu vokal müziğe çevrilir, kontrpuan ve koral geleneği konçertoya taşınır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder