Toccata başlangıçta lavtaya uygulanmış sonra klavyeye uygulanmış bir müzikal formdur. Orgta ve klavsende kısa bir giriş görevi görürdü. Enstrüman üzerine müzikal bir ricercadan doğmuştu: terim enstrümana dokunmak anlamına gelir, toccata çıkıcı ve inici scala ve arpejlerin varyasyonundan oluşur. Claudio Monteverdi'nin Orfeo operasının başında olduğu gibi isim kapsamı bazen, daha fazla enstrüman için eserlere de genişletilir.
Bu tür ilk defa Rönesans döneminin sonunda Kuzey İtalya'da ortaya çıktı, 1500'lerin ilk 10 yıllarında. 1590'lı yıllarda çokça basım Girolamo Diruta, Adriano Banchieri, Claudio Merulo, Andrea ve Giovanni Gabrieli, Luzzasco Luzzaschi ve Annibale Padovano gibi bestecilerin toccata'larını içeriyordu.
1500'lerin yarısı civarında toccata Venedik'te epey gelişti, sadece sacro repertuvara, dolayısıyla orgta uygulandı. Besteler, önce bir elde sonra diğerinde hızlı bölümler içeriyordu. Bir elde akorla eşlik yapılırken diğer elde şelale gibi bir iniş gerçekleşiyordu.
Barok Toccata, Girolamo Frescobaldi ile başladı, geç-rönesans dönemine göre daha artiküle, daha uzun süreli, yoğun ve virtözite açısından daha gelişmişti. Sıklıkla atlayış ve arpejlerle bölünmüş hızlı pasajlar görülür, akorlar ve fügler içeren partilerle dönüşümlüdürler. Bazen düzenli bir tempo yoktur, ve bu yüzden doğaçlama hissi artar.
Barok toccataların Bach'tan önceki bestecileri Michelangelo Rossi, Johann Jakob Froberger, Jan Pieterszoon Sweelinck, Alessandro Scarlatti ve Dietrich Buxtehude. Bach'ın toccataları bu tipin en ünlü besteleri. Org üzerine toccataları genelde doğaçlamaya uygun, sıklıkla bir fügün takip ettiği eserlerdir. Bu durumda Toccata, prelüde bir alternatif olarak kullanılır. Klavsen için toccataları daha fazla kısımdan oluşan eserlerdir ve yapısında bir füg de barındırırlar.
Bach'ın Re minör Toccata'sında Bach'ın çıraklığına, kendini gösterme çabasına şahit oluyoruz. (Aslında bir toccata&füg değil, sadece toccata?) Neredeyse bir doğaçlama gibi, durmadan devam eden progressione dehasının göstergesi. Corelli ve Vivaldi'yi anımsatan bir İtalyan mekanizması var. (neden? Önce bir sesle başlayıp diğer sesler ona katıldığı için mi?)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder